tag:blogger.com,1999:blog-6310060436412280884.post6731520817299261232..comments2023-10-26T16:30:57.578+03:00Comments on Minun Venäjäni - Моя Россия: Suvi ja vuodentuloTaneli Dobrowolskihttp://www.blogger.com/profile/05453161209954145965noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-6310060436412280884.post-24866133476078309362008-06-22T22:46:00.000+03:002008-06-22T22:46:00.000+03:00Dostojevski on pyhimys, Tolstoi vain vallankumouks...Dostojevski on pyhimys, Tolstoi vain vallankumouksellinen. Hänestä yksin, Pietarin aidosta seuraajasta, on bolševismi lähtöisin. Se ei ole vastakohta, vaan pietarilaisuuden viimeinen seuraamus, jossa metafyysinen alennetaan äärimmäisyyteen asti sosiaalisen tasolle, ja juuri siksi se on vain pseudomorfoosin uusi muoto.<BR/><BR/>Jos Pietarin perustaminen oli Antikristuksen ensimmäinen teko, niin toinen teko oli Pietarista käsin muodostetun yhteiskunnan itsetuho: näin täytyy talonpoikaisuuden tuntea tämä sisäisesti. Tälle vallankumoukselle ei antanut voimaa intelliegenssin viha. Kansa itse, joka ilman vihaa tunsi tarvetta parantaa itsensä sairaudesta, tuhosi läntisen maailman sen omilla tähteillä, jotka se myös lähettää jäljestäpäin tuolle maailmalle takaisin. Se oli kaupungiton kansa, joka ikävöi omaa elämänmuotoansa, uskontoansa ja tulevaa historiaansa.<BR/><BR/>Tolstoin kristinusko oli väärinymmärrystä. Hän puhui Kristuksesta, mutta tarkoitti Marxia. Dostojevskin kristinuskolle kuuluu seuraava vuosituhat.<BR/><BR/>Also sprach und schrieb Spengler – tai Sprenger, kuten haluatte. Käyttämänne jälkimmäinen nimiversio on kyllä iskuvoimaisempi. Mutta lisää tulee, täältä siis pesee:<BR/><BR/>»Petersburg ist die abstrakteste und künstlichste Stadt, die es gibt«, bemerkt Dostojewski (1821-1881). Er hatte, obwohl er dort geboren war, ein Gefühl, als ob sie sich eines Morgens mit den Sumpfnebeln zugleich auflösen könnte. So geisterhaft, unglaubwürdig, lagen auch die hellenistischen Prunkstädte überall im aramäischen Bauernland.“<BR/><BR/>»Die erste Bedingung der Befreiung des russischen Volksgefühls ist: von ganzem Herzen und aus voller Seele Petersburg zu hassen«, schreibt Aksakow 1863 an Dostojewski. Moskau ist heilig, Petersburg ist der Satan; Peter der Große erscheint in einer verbreiteten Volkslegende als der Antichrist. Genau so redet es aus allen Apokalypsen, vom Buche Daniel und Henoch zur Makkabäerzeit bis auf die Offenbarung Johannis, Baruch und den IV. Esra nach der Zerstörung Jerusalems (70), gegen Antiochus, den Antichrist, gegen Rom, die babylonische Hure, gegen die Städte des Westens mit ihrem Geist und Pomp, gegen die gesamte antike Kultur. Alles, was entsteht, ist unwahr und unrein: diese verwöhnte Gesellschaft, die durchgeistigten Künste, die sozialen Stände, der fremde Staat mit seiner zivilisierten Diplomatie, Rechtsprechung und Verwaltung.“<BR/><BR/>Että mittee tämä merkihtee? No sitä että Dostojevski huomauttaa, että Pietari on abstraktisin ja keinotekoisin kaupunki, mitä on olemassa. Vaikka hän oli siellä syntynyt, hänestä tuntui, että se voisi jonain aamuna ikään kuin kerralla kadota jonnekin suousvaan. Niin aavemaisia, uskomattomia olivat myös hellenistiset ökykaupungit aramealaisessa peltomaisemassa.<BR/><BR/>"Venäjän kansantunteen vapauttamisen ensimmäinen ehto on se, että vihaa Pietarin kaupunkia täydestä sydämestä ja koko sielullaan", kirjoitti Aksakov vuonna 1863 Dostojevskille. Moskova on pyhä, Pietari on Saatanasta; Pietari Suuri ilmestyy levinneessä kansanlegendassa Antikristuksena. Juuri niin puhutaan myös kaikista maailmanlopuista, Danielin ja Eenokin kirjoista makkabealaisajan kautta aina Johanneksen, Baruchin ja Esran IV. kirjaan ja Jerusalemin tuhoon (v. 70), Antiokiusta vastaan, Antikristusta vastaan, Roomaa ja babylonialaisia huoria vastaan, lännen kaupunkeja vastaan kaikkine henkineen ja pöyhkeyksineen, koko yhteistä antiikin kulttuuria vastaan. Kaikki mikä kehkeytyy, on valheellista ja epäpuhdasta: tämä poispilattu yhteiskunta, läpeensä henkistyneet taiteet, yhteiskuntasäädyt, vieras valtio, jolla on sivilisoitunut diplomatia, lainkäyttö ja hallinto." – Jotenkin näin, s'il vous plâit.<BR/><BR/>Kannattaa muuten katsoa tarkemmin Länsimaiden perikadon, siis Untergang des Abendlandes, luku arabialaisen kulttuurin ongelmista ja historiallisista pseudomorfooseista.Tapani Kaakkuriniemihttps://www.blogger.com/profile/17299650491509054287noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6310060436412280884.post-47153515760685636842008-06-22T22:25:00.000+03:002008-06-22T22:25:00.000+03:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Tapani Kaakkuriniemihttps://www.blogger.com/profile/17299650491509054287noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6310060436412280884.post-88931018867198785842008-06-22T09:07:00.000+03:002008-06-22T09:07:00.000+03:00On korkea aika haudata nämä mietinnät "elämän aika...On korkea aika haudata nämä mietinnät "elämän aikainen painikaveri". (Etsikää sitä vaikka Mikkelistä jossa on tarjolla k_listä...<BR/>Tämä vuosi on osoittanut että O. Spenglerin lause pitää paikkansa, kuten myös Gumilevin.<BR/>Sprengerin lauseen olen henk koht kysynyt paikan päällä, ja näin se pitää paikkansa.<BR/><BR/>Eli kaiklle "asiantuntijoille, sanon edelleen, joko ampukaa itsenne riviin saunan taakse tai oppikaa tavoille (ensimmäinen helpompi). <BR/>Ns. asiantuntijuus Aleksanteri-instituutin osalta tapetaan kyllä myöhemmin muilla tavoilla.<BR/><BR/>Ja varjagit eivät myöskään missään tapauksessa tarkoita suomensukuisia kansoja, joten riittää historian "uudelleenkirjoitus".Anonymousnoreply@blogger.com