12.12.2010

Pikajunalla Pietariin perustuslain päivänä

Suomessa kerrotaan tänään, että Suomen valtion omistama VR Group (kotoisasti VR Yhtymä) laittaa liikkeelle Allegro-erikoisjunan kohti Pietaria. Matkustajina on ainoastaan kutsuvieraita, joiden joukossa peräti tasavallan presidentti Tarja Halonen. Venäjällä puolestaan kerrotaan, että Venäjän federaation rautatieyhtiö RŽD käynnistää liikenteen "ranskalaisella" Allegro-junalla huomenna.

Tarkkasilmäinen ei ole voinut olla huomaamatta, että kyseessähän on jo melko vanha tuttu, italialainen pendolino, joka näyttää maalatun eriväriseksi, ikään kuin naamioitaisiin italiaanon huonoa mainetta. Ja liikennöinnin takana ovat suomalainen ja venäläinen rautatieyhtiö yhteisvoimin.

Kutsuvierasjunan matkan alkaessa Helsingissä vallitsi hyytävä, mieletön (lue iltapäivälehdistä) kymmenen asteen pakkanen. Toivottavasti ovet saatiin kiinni. Kunpa junan muut käyttöjärjestelmät toimisivat. Ja kunpa radan turvalaitteet pysyisivät päällä niin kauan kuin Allegro on päässyt Vainikkalaan. Jos eivät pysy, niin huippunopeus 220 km/h joudutaan pudottamaan 35 kilometriin tunnissa, mikä olisi tietysti vähän noloa.

*

Varmasti dosentti, yliopistonlehtori Arto Luukkanen on tykönään huomannut, miten tämä juhlajunan käyttöönotto sisältää tietyn "uussuomettumisen" piirteen: junahan määrättiin lähtemään liikkeelle Venäjän perustuslain päivänä, joka on valtiollinen juhlapäivä, siis punainen päivä kalenterissa. Ja koska se osuu viikonvaihteeseen, sitä seuraava arkipäivä vietetään vapaapäivänä. Oletan Arton sanovan, että tulipalo on väärin sammutettu, juhlajunan lähtöpäivän olisi pitänyt olla tavallinen sunnuntaipäivä, ei Venäjän valtiollinen juhlapäivä.

Toisaalta, mikäs siinä: Venäjän vuonna 1993 säädetyn perustuslain toinen lukuhan sisältää kattavan luettelon ihmis- ja kansalaisoikeuksia ja -vapauksia, peräti 47 pykälää. Näin kattavaa listaa saa hakea eri valtioiden perustuslaeista, enimmäkseen turhaan.

Venäjän perustuslain 27 pykälä säätää, että jokainen, joka oleskelee laillisesti Venäjän federaation alueella, on oikeus liikkua vapaasti samoin kuin oikeus valita oleskelu- ja asuinpaikkansa.

Käytännössä asiaan tulee tietysti pieniä lisäehtoja. Matkalipun ostaminen ei onnistu ilman passia, kotimaan- tai ulkomaansellaista. Matkailijan pitää rekisteröityä sisäasiainministeriölle majataloissa. Ulkomaalaisilta vaaditaan minipieni migratsionnaja karta kahtena kappaleena, Venäjän kansalaisilta udellaan toisia asioita, mutta paljon. Moskovaan ja Pietariin vaaditaan erityinen propusk, oleskelulupa, jota ei myönnetä, ellei hakijalla ole tiedossa työpaikka kaupungissa. Jos ihonväri on keskimääräistä vähänkin tummempi tai silmät vinommat, tarkastuksia tehdään kaikissa mahdollisissa paikoissa ja niiden välillä. Ja niin edelleen.

Silti Venäjä on oikeusvaltio omalla tavallaan. Saman 27 pykälän toinen momentti takaa kaikille vapauden matkustaa pois Venäjältä ja palata sinne takaisin. Erityisen mielenkiintoinen on perustuslain 29 pykälän toimeenpanopuoli. Se takaa ajattelun- ja sananvapauden ja joukkotiedotuksen vapauden. Nykyinen tulkinta näyttää olevan se, että ajatella ja puhua ja kirjoittaa saa vapaasti, kunhan ei ajattele ääneen, kunhan puhuu vain kotona keittiönpöydän ääressä (kun edessä on богатый стол, runsas pöytätarjoilu) ja kunhan pitää kirjoituksensa pöytälaatikossa. Paljon on siis Venäjällä tehtävää edessä ennen kuin siitä tulee täydellinen. Samaa voi tietysti sanoa Suomestakin, mutta ei sekoiteta sitä tähän.

Toisaalta Venäjän perustuslaki takaa valtion turvan muun muassa äitiydelle, lapsuudelle ja perheelle. Neljä vuotta sitten alettiin osana ns. kansallisia ohjelmia maksaa lapsilisää. Oikeus asuntoon ja opetukseen taataan myös perustuslaissa aivan kuten edeltäjävaltiokin ne takasi.

Seitsemäs luku säätää, että oikeuslaitoksen tuomarit ovat riippumattomia. Ketään ei voi tuomita rikoksesta muutoin kuin rikoslainsäädännön mukaisesti.

*

Mutta takaisin Allegroon. Pietarin-matkailu kallistuu roimasti. Yhdensuuntainen junalippu toisessa luokassa Helsingistä Pietariin maksaa peräti 84 euroa. Luulen, että Savonlinja kasvattaa suosiotaan kuljettamalla matkustajan samalla reitillä 39 euroa. Venäläisbussit, joiden kyytiin voi nousta Tennispalatsin liepeillä, kuljettavat puolella hinnalla tästä. Jos ei hirmuista kiirettä ole, valitsisin itse bussin.

Ensi kesänä nopeita junia tulee kaksi lisää. Suosittelisin silloin seuraavaa: aamukuudelta lähtö Helsingistä Pietariin, siellä vaihto Moskovaan menevään Sapsaniin ja Moskovassa edelleen Nižni-Novgorodin Sapsaniin. Perille Nižni-Novgorodiin tullaan samana päivänä puoli kahdentoista maissa. Edellyttäen, että Allegro ja radan turvalaitteet toimivat. Sapsanit kyllä näkyvät toimineen luotettavasti.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Arto Luukkanen kommentoi Tapanille: Hyvä Tapani! Näen selvästi että koska avauspäivä ei ollut karkkipäiväni niin silloin on jotain vinossa! Kuitenkin Moskovasta juuri tulleena sanoisin: tämä Allekro pittää omaksua myös Moskovaan! Het! Moskovan autoruuhkat ruppeevat olemaan ihan mahottomia! Kuka kansanvihollinen keksi autot!??

Marjatta kirjoitti...

Kiitos hienosta, koskettavasta, ajatteluttavasta dokumentista 6.3. Matka Isän luo. Kertomus antaa rohkeutta muillekin isäänsä, äitiään, sukulaisiaan, katkenneita suhteitaan pohtiville: kannataa lähteä reissuun! siitä saa taatusti aina paljon. ainakin kypsymistä, elämän ymmärtämistä vaikka kaikkien "matkat isän" luo eivät aina pääty näin onnellisesti. Parasta Arvo on se, että eheydyit ja sait sielullesi rauhan. Iloisena puolestasi ja ohjelmasta jonka meille katsojille lahjoitit.

Marjatta Aalto