10.2.2010

DocPoint at DOKKLUB - DocPoint v DOKKLUBe - DocPointin venäläiselokuvat DOKKLUBilla



Järjestäjä:
DOKKLUB

Päivämäärä:
15. helmikuuta 2010
Ajankohta:
18:00 - 20:00
Paikka:
Venäjän tiede- ja kulttuurikeskus, 3. krs., Kinosali
Katuosoite:
Nordenskiöldinkatu 1, 3. krs, Kinosali
Helsinki

Tervetuloa katsomaan uusia venäläisdokumentteja! - Vapaa pääsy.
Wellcome to see new russian documentaries! - Free entry.
Dobro pozhalovat' na pokaz novyh russkih dokumental'nyh fil'mov! - Vhod bezplatnyi

Ensimmäistä kertaa DOKKLUB näyttää tuoreeltaan kaikki pari viikkoa sitten Helsingissä pidetyn DocPoint-festivaalin venäläiset elokuvat. Niitä on kaksi, ja v. 2009 valmistuneet elokuvat esitetään tässä järjestyksessä:

Pervyi raz DOKKLUB pokazyvaet srazu posle okontshanii festivalja DocPoint vse rossiiskie filmy, kotorye utshastvovali na festivale. Filmov dva, oba svezhie, s proshlogo goda.

For the first time DOKKLUB repeats the russian docs sreened at DocPoint at the end of january in Helsinki.

1) Glubinka/Countryside/Syrjäseutu 35x45, dir. Jevgeni Solomin Novosibirsk, 43 min.

2) 17-oe Avgusta/ 17 August /Elokuun 17. päivä, dir. Aleksandr Gutman, St.Petersburg, 63 min.

Sekä Solomin että Gutman ovat toisen polven dokumenttiohjaajia. Valeri Solomin työskentelee poikansa tavoin Novosibirskissa, jo sotakuvaajana aloittanut Ilja Gutman kuoli korkeassa iässä muutama vuosi sitten.

Avtori filmov- rezhissery vtorogo pokolenija. Starshii Solomin, Valery prodalzhaet rabotat' v Novosibirske. Ilja Gutman, kotoryi natshal svoju zhisn' v kino uzhe voennym operatorom, umer neskol'ko let tomu nazad v Moskve.

The authors of the films belong to the second generation of russian doc.filmmakers. Valery Solomin works in Novosibirsk. Ilja Gutman, who started his career as a cameraman in WWII, died some years ago in Moscow.
--------------------------------------------------------------

Glubinka/Syrjäseutu/Countryside 35x45
Solomin Jevgeni
43 min, Venäjä, 2009

Valokuvaaja Ljutikov kiertää siperialaisia kyliä valokuvaamassa kansalaisia, sillä viranomaiset ovat päättäneet vaihtaa vanhat neuvostopassit uusiin venäläispasseihin. Hän marssittaa miehet ladon seinään naulatun lakanan eteen ja virittää sen kulttuuritalon juhlasaliin naisväen taustaksi. Passiton ihminen ei ole ihminen Venäjällä, junalippuakaan ei voi ilman sitä ostaa. Tosin minne lähteä, jos ei ole nähnyt rahapalkkaa kahdeksaan vuoteen?

Countryside 35 x 45 on hienon kuvaustyön ja dramaturgian satuttavaa, huumorilla höystettyä elokuvaa kahden aikakauden murroksessa elävistä ihmisistä. Aamun äänet kertovat ihmisten ja eläinten arkaaisesta yhteiselosta, jossa maalaiset sinnittelevät. Hääjuhlassa he heittäytyvät tanssin valtaan. Elokuvan vertauskuvallinen voima huipentuu kuviin polttouunissa roihuavista neuvostopasseista, joiden sivuilta valokuvat katsovat kuin kysyen: ”Mitä nyt, Venäjä?”

Elizabeth Marschan/DocPointin katalogi


Esitysformaatti: DVD, alkuperäinen kieli venäjä, engl. tekstitys
Alkuperäinen nimi: Glubinka 35x45
Käsikirjoitus: Solomin Jevgeni
Kuvaus: Ponomarjov Vladimir
Leikkaus: Solomin Jevgeni
Ääni: Popov Andrei
Tuotanto: Pavlov Konstantin, Solomina Jelizaveta
--------------------------------------------------------
Countryside 35x45
Solomin Evgeny
43min, Russia, 2009

Lyutikov travels in Siberian villages photographing people, for the authorities have decided to replace old Soviet passports with new Russian ones. He shoots men in front of a sheet nailed to a barn wall and hangs the sheet in the village hall for women. In Russia, a person without a passport isn't really a person; you can't even buy a train ticket. Then again, if you haven't been paid in money in eight years, where would you go?

Countryside 35 x 45 is a cinematographically and dramaturgically wonderful, touching and humorous film about people living between two eras. The sounds of early morning tell of an archaic coexistence of people and farm animals that the country folk struggle with. At a wedding party they immerse themselves in dance. The metaphorical force of the film culminates in images of burning Soviet passports, with the old photos staring out, as if asking “What now, Russia?”

Elizabeth Marschan │ Translation by Maria Koistinen/Catalogue of DocPoint


Format: DVD, original language russian, english subtitles
Original title: Glubinka 35x45
Script: Solomin Evgeny
Photography: Ponomaryov Vladimir
Editor: Solomin Evgeny
Sound: Popov Andrey
Production: Pavlov Konstantin, Solomina Elizaveta

Elokuun 17. päivä ( DocPointin katalogiteksti)

Sellin luukusta seurataan, kuinka Boris Bezotechestvo pyydystää kärpäsiä ruuaksi hämähäkille. Hänen ainoa seuralaisensa kiipeilee loisteputken valossa pitkin seinää. Kolmesta murhasta tuomittu Boris sovittaa rangaistustaan vankilassa, jonka kaikki asukkaat ovat elinkautisvankeja. Vankila sijaitsee saarella, jonne johtavan sillan ylittävät vain vartijat ja hevosvaunut, joiden lastina on ruumisarkku.

Venäläinen dokumenttielokuvan mestari Alexander Gutman tutkii uusimmassa teoksessaan sitä, mitä tapahtuu silloin, kun ei tapahdu mitään. Rikoksen ja rangaistuksen tematiikka on läsnä teoksen jokaisessa hetkessä. Kun kuolemantuomiota ei enää ole, jäljelle jää vain aikaa. Koska hämähäkistä ei ole juttuseuraksi, ajan voi käyttää keskusteluihin Jumalan kanssa – tai ehkä sittenkin Saatanan. Boris kysyy itseltään, pitäisikö yrittää seota. Sitä hän ei olekaan yrittänyt vähään aikaan.

Taina Vuokko/DocPointin katalogi

Esitysformaatti: DVD, alkuperäinen kieli venäjä, eng. kielinen tekstitys
Käsikirjoitus: Gutman Aleksandr
Kuvaus: Efros Maksim, Gutman Aleksandr, Volkov Nikolai
Leikkaus: Gutman Aleksandr
Ääni: Lerner Leonid
Tuotanto: Gutman Aleksandr, Kopczynski Krzysztof
--------------------------------------------------------------
17 August ( from catalogue of DocPoint)

Through the hatch of his cell door, we see Boris Bezotechestvo catch flies to feed a spider. Climbing up and down the wall under a fluorescent light, the spider is his sole companion. Boris, convicted of three murders, expiates his crimes in a prison where everyone is serving a life sentence. The prison is on an island and only guards cross the bridge leading there. And a horse carriage loaded with a coffin.

In his latest film, the Russian master of documentary Alexander Gutman explores what happens when nothing happens. The theme of crime and punishment is present in every moment. When there is no death sentence, there is only time. Since the spider cannot speak, time can be spent conversing with God – or maybe with the Devil. Boris asks himself whether he should try to go insane. That's something he hasn’t tried for a while.

Taina Vuokko | Translation by Anna Volmari/Catalogue of DocPoint

Format: DVD,original language russian, english subtitles
Script: Gutman Alexander
Photography: Efros Maxim, Gutman Alexander, Volkov Nikolai
Editor: Gutman Alexander
Sound: Lerner Leonid
Production: Gutman Alexander, Kopczynski Krzysztof

-------------------------------------------------------------------------

17 августа
Первая тюрьма в России для пожизненно заключенных.
Одиночная камера.
«Борис Безотечество. Пожизненное заключение. Статья 102. Тройное убийство».
Общение с безразличным к его судьбе Богом.
Он молится, но НЕ ВЕРИТ.
Его слова наполняют воздух камеры. Он говорит и слушает сам себя .
Пространство камеры поедает его.
Его мир – это четыре стены и вид из окна.
Тюрьма физически выталкивает заключенного во ВРЕМЯ.
Длинная вереница отпущенных человеку дней и ночей , за которым следуют «ад» или «рай» .

---------------------------------------------------
17 august
(Short synopsis)

The first prison in Russia for those sentenced to life terms.
A single cell.
“Prisoner Boris Bezotechestvo.
Life sentence.
Article 102.
Triple murder.”
Communing with a God who is indifferent to his fate.
He prays, but is NOT A BELIEVER.
His words filled the air of the cell. He talks and listens to himself.
The space within the cell consumes him.
His world is four walls and the view from the window.
The prison physically thrusts the prisoner into TIME.
A long succession of days and nights allotted to him, after which comes “hell” or “heaven”.
Alexander Gutman

In addition to synopsis:

In my film "17 August", like in a mirror, the realities of today's life in
Russia was reflected. Daily crimes are committed and people in power were absolutely sure that God will forgive them.
Today the faith in God in Russia looks like play in COMMUNISM.
The whole country prays, but does NOT BELIEVE.
This is a strange and horrible play without repentance. The prison where the character of my film stays is contemporary Russia.
Alexander Gutman

Ei kommentteja: