9.1.2010

Kylmyys yllätti?

Minua jotenkin häiritsevät ja kyllästyttävät nämä uutisraportit, joiden mukaan "deep freeze", syväpakastus on iskenyt Eurooppaan. Pakkasta näyttäisi olevan jopa 7 astetta, ja miten kävi? La Manchen junatunnelin liikenne jumittuu, Wienin metro lakkasi toimimasta, Rheinin/Mainin-Tonavan kanava suljettiin kun se jäätyi, ja brittien kuumavesipullot eivät oikein pidä riittävää lämpöä yllä. Jopa Moskovassa on kuollut yli 20 ihmistä kylmyyden takia. Ikävää semmoinen. Oslossa kuulemma lamaantui kaupungin paikallisbussiliikenne, kun nafta jäätyi. Hitto, kesälaadullako ne ihan oikeasti ovat yrittäneet! Tumpelot.

Onhan meillä Suomessakin jokunen juna ollut vaikeuksissa, mutta sen siitä saa kun tilaa vaunut Etelä-Euroopasta. Onneksi linja-autot toimivat.

Jos nyt ihan henkilökohtaisesti ajattelen ja kokemukseeni tukeudun, niin kyllä tuonne 40 miinusasteeseen saakka pystytään elämään varsin normaalisti, kun pukeudutaan kunnolla ja pidetään huolta siitä, ettei tekniikka pääse jäätymään. Vesijohtoja tietenkin jämähtää jäähän siellä täällä, mutta niiden sulattamiseen on konstit olemassa.

Jakutskissa on tultu 52 asteen pakkasista jo -35 asteeseen, mitä voi pitää merkittävänä lauhtumisena. Verhojanskissa paukkuu 47 asteen pakkanen, ja vaikka se lähipäivinä lauhtuukin -35 asteeseen, luvassa on tuonnempana taas yli 50 asteen kylmyys.

Myönnän: nämä viimemainitut paikkakunnat eivät ole Eurooppaa, vaan sijaitsevat Aasiassa. Siellä ovat tottuneet kylmään, sanoo joku. Eikä Jakutiassa ole rautateitä. No, se Euroopan ja Aasian välinen raja on kuviteltu. Samaa mannerta tässä ollaan, ja Eurooppa on Aasian luoteinen niemimaa. Sama homo sapiens siellä asuu kuten täälläkin.

Minusta talveen kuuluu pakkanen, ja talvi ilman pakkasta on argumentum ad absurdum. Olen pitkästä aikaa ihan nauttinut talvesta, joka on niin kuin talven pitääkin. Toivottavasti muutkin nauttivat.

Lopuksi vihje VR:lle. Se voisi myydä sinisiä vaunujaan länsieurooppalaisille rautatieyhtiöille. Ne vaunuthan pelaavat pakkasessakin.

7 kommenttia:

Jarmo Koponen kirjoitti...

En ole kovin kummosia pakkasia käynyt, mutta yksi kaveri valitti, ettei auton istuimen lämmitin toimi. Hän kertoi jättäneensä toiset raappahousut siperialaisella työmaalla parakkiin. Oli pakkanen pannut ikivirtsiksen, kuulemma harvemmin miehen putkistoon iskevän kiusan. Pipottta kulkemisesta saa babushkoilta varmasti huomautuksen.

Kalle Kniivilä kirjoitti...

VR:n vaunuja tuskin saa Länsi-Eurooppaan kaupaksi, ainakaan ilman pientä remonttia. Niissä kun on se venäläinen raideleveys.

Ne Moskovassa pakkaseen kuolleet lienevät kodittomia. Ei käy kateeksi.

Mutta onpa kerrankin talvi täällä Juutinrauman rannallakin. Tältä näyttää.

Niko L. kirjoitti...

Meinasin kommentoida, mutta kirjoitinkin sitten omaan blogiini:

http://aiheet.domnik.net/ai-2010/01/jakutsk-maria

Reijo Nikkilä kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
Reijo Nikkilä kirjoitti...

Tapani, kyllä Jakutiassa on rautatie, ja lisää rakennetaan koko ajan. Venäläisestä wikipediasta:
От ответвления БАМа — линии Тында — Беркакит продолжается строительство на север новой Амуро-Якутской магистрали (АЯМ). В 2004 году открыто движение от Алдана до Томмота, в апреле 2009 года открыто движение до станции Амга (100 километров севернее Томмота), в настоящее время ведётся строительство линии до станции Кердем (недалеко от Покровска, на другом берегу Лены), далее — до Якутска.
Медаль «За строительство Байкало-Амурской магистрали»

На 2006 год по АЯМу осуществляется пассажирское движение до станции Томмот (570 км от разъезда Бестужево на БАМе). Существует несколько вариантов завершения линии в районе Якутска, от наиболее простого: строительства станции в Нижнем Бестяхе на правом берегу Лены, до наиболее затратного: строительства железнодорожного моста в 70 км выше по течению Лены и вокзала непосредственно в Якутске.

Tapani Kaakkuriniemi kirjoitti...

Kallelle: Kyllä junanvaunuja voi myydä meiltä länteen. Akselien tai telien vaihto on kuitenkin aika yksinkertainen toimenpide. Venäjän ja Kiinan rajalla sitä tehdään päivittäin. Samoin Moskova-Varsova -linjan junille. Menee siinä kai pari tuntia, mutta tehtävissä se on.

Reijolle: Anteeksi, kyllähän BAM kulkee läheltä Jakutiaa, vai leikkaako peräti Jakutian aluetta. Minulle jäi vain työkaverien Jakutian-kokemuksista se mielikuva, ettei rautatiehanke (Amuro-Jakutskaja magistral näyttää olevan nimeltään) olisi edistynyt. Mutta he matkustivatkin raukkamaisesti lentokoneitse. Nyt tiedän paremmin, kiitos!

Anonyymi kirjoitti...

Kylla, luultavasti niin se on