3.8.2009

Leijuvat kolpakot kuriin

Kirjoitin blogissa aiemmin siitä, kuinka hallitus pyrkii kitkemään televisioväkivaltaa Venäjällä. Ehdotettujen rajoitusten vuoksi televisiopomot ovat joutuneet tosissaan pohdiskelemaan sitä, mitä televisiossa voi tulevaisuudessa edes esittää uusia määräyksiä rikkomatta.

Jos on televisiopomoille kiharaisia aikoja luvassa, niin helppoa ei ole olutparoneillakaan. Aikaisemmin melko vapaamielistä oluen mainontaa televisiossa säätelevää asetusta nimittäin kiristettiin huomattavasti vuonna 2005, jolloin televisiossa esitettävissä olutmainoksissa ei enää saanut näyttää ihmisiä tai eläimiä. Lisäksi olutmainosten esittämisen ajankohtaa rajattiin siten, että kaljamainoksia sai esittää enää klo 22.00 – 07.00 välisenä aikana.

Rajoitukset laittoivat venäläisten mainostoimistojen AD:t tukalan paikan eteen. Rajoitusten myötä mainoksissa alkoikin esiintyä mielikuvituksellisia ja surrealistisiakin filmejä, joissa ilmassa leijuvat olutkolpakot löivät kippistä ja ihmisistä tyhjien pitopöytien olutsammiot tyhjenivät kuin taikaiskusta.

Kuluvan elokuun alussa voimaantulleiden uusien ja entistä tiukempien rajoitusten myötä mainostoimistoväen on pinnistettävä mielikuvituksensa nyt äärimmilleen. Venäjän liittovaltion antimonopoliviraston ajamien uusien rajoitusten myötä olutmainoksissa ei tästä lähtien saa enää esittää kuvantakaisia keskusteluja eikä oluen nauttimisen ”imitoimista”. Mainoksissa ei myöskään saa esittää minkäänlaisia kulkuneuvoja: siis esimerkiksi autoja, lentokoneita tai laivoja. Ilmassa leijuvat kolpakotkin lienevät siis nyt sensuurilistalla: ne kun selvästikin imitoivat oluen nauttimista.

Uudet asetukset ovat ilmeisesti niin tiukkoja, että Venäjän oluentuottajien liitto osoitti liittovaltion antimonopolivirastolle kirjelmän, jossa se pyysi selvitystä siitä, mitä olutmainoksissa voi enää ylipäätään esittää? Antimonopolivirasto on luvannut vastata kirjelmään syyskuun aikana.

1 kommentti:

Hanna Koppelomäki kirjoitti...

Ottaen huomioon, että Venäjällä arvioidaan 600 000 ihmisen kuolevan vuosittain alkoholinkäytön seurauksena
( ks. esim. http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(09)61165-X/fulltext , ja että absoluuttista alkoholia kuluu viimeisten arvioiden mukaan 18 litraa per nenä per vuosi, niin sinänsä on hyvä, että asialle on herätty tekemään jotain. Tosin oikeasti tehokkaampia keinoja löytyisi kyllä esim. alkoholin saatavuuteen vaikuttamisen saralta, kuin mitä nämä kieltämättä aika keinotekoisen oloiset mainosrajoitukset tarjoavat...