23.8.2008

Venäjän televisio väärensi Fox Newsin haastattelun

Svenska: Rysk stats-tv förfalskade inslag från Fox News
Esperanto: Rusia ŝtata televido falsis intervjuon de Fox News

Lännen tiedotusvälineet vääristelevät totuutta. Saadakseen tämän viestin menemään kunnolla perille Venäjän tv-propagandistit leikkasivat ja liimasivat konservatiivisen amerikkalaisen tv-kanavan lähettämää haastattelua kunnes se sopi kuvaan.

Fox News-kanavan lähettämässä haastattelussa ovat mukana 12-vuotias Amanda Kokojeva sekä hänen tätinsä. Molemmat asuvat Kaliforniassa, mutta Amanda Kokojeva oli käymässä sukulaistensa luona Tshinvalissa Etelä-Ossetiassa kun sota alkoi.

Suorana lähetetty haastattelu kopioitiin pian YouTubeen, jossa se on jo saanyt yli miljoona katsojaa. Venäläisessä blogosfäärissä Fox Newsin haastattelusta Amanda Kokojevan kanssa on tullut läntisten tiedotusvälineiden tendenssimäisyyden symboli - Amanda ja hänen tätinsä kun saivat vain 3 minuuttia ja 47 sekuntia aikaa Venäjän kiittämiseen ja Micheil Saakashvilin eron vaatimiseen.

Myös Venäjän valtiollinen uutiskanava Vesti huomasi haastattelun, mutta venäläiset televisiotoimittajat eivät olleet siihen aivan tyytyväisiä. Siksi he tekivät oman version, jossa kaksi kolmasosaa alkuperäisestä haastattelusta puuttuu, ja loput on sovitettu entistä ehommaksi. Tältä kuulosti puolueeton ja objektiivinen alkujuonto Venäjän valtiontelevisiossa:

Yhdysvalloissa tiedotussotaa Etelä-Ossetian tapahtumien ympärillä käydään kaikilla rintamilla. Amerikkalaiset ovat käyttäneet hyväkseen kaikki mahdollisuudet desinformaation levittämiseen. Mutta aina siinä ei onnistuta. 12-vuotias ossetialainen tyttö ja hänen äitinsä, jotka molemmat ovat jo useita vuosia asuneet Yhdysvalloissa, ja jotka joutuivat pommitukseen ollessaan vierailulla kotimaassa, kutsuttiin televisiokanava Fox Newsin suoraan lähetykseen. Kaikesta päätellen toimittajat uskoivat, että keskustelu kulkisi Yhdysvalloille sopivissa uomissa. Mutta he olivat väärässä.



Tämän jälkeen Vesti näyttää oman, vääristellyn versionsa haastattelusta. Kaikki, mitä Amanda Kokojeva sanoo, on leikattu pois. Eniten kuullaan hänen asemestaan juontaja Shepard Smithiä, mutta venäjäksi päällepuhuttuna hänen äänensä kuulostaa pilkalliselta.

Kun Amandan täti (joka muuten itse ei ollut mukana Etelä-Ossetiassa) kertoo, että sodan aloitti Saakašvili, hänen äänensä peittyy kovaääniseen yskänkohtaukseen ja kummalliseen ynisevään ääneen. Kumpaakaan näistä äänistä ei alkuperäisessä haastattelussa ole. Tämän jälkeen haastattelu keskeytetään mainoskatkolla, joka vaikuttaa tulevan aivan odottamatta, heti haastattelun alettua - onhan kaksi minuuttia saksittu pois.

Mainoskatkon jälkeen Vestin versio on vielä kummallisempi. Englanniksi juontaja sanoo: "This program ends in less than a minute, but I want to give you thirty seconds to complete your thougt." Venäjäksi tämä kääntyy yllättäen näin: "Эта программа кончилась минуту назад, но я хочу дать вам тридцать секунд чтобы закончить Вашу мысль". ("Tämä ohjelma loppui jo minuutti sitten, mutta haluan antaa teille vielä kolmekymmentä sekuntia, että voitte sanoa ajatuksenne loppuun.") Heti kun Amandan täti alkaa puhua, juontaja sanoo "kymmenen sekuntia", mikä sekin on varsin kummallista - ellei tiedä, että tästäkin kohden venäläiset ovat saksineet palan pois.

Amandan täti päättää puheenvuoronsa vaatimalla Saakašvilin eroa. Juontaja sanoo: "Well, that's certainly what the Russians want." Venäjäksi tämä kääntyy näin: "Ну да, это как раз то чего хотят слышать русские." ("No jaa, juuri tällaistahan venäläiset haluavat kuulla.")

Venäjän valtiontelevisio tietää kuten tavallista parhaiten, mitä venäläiset haluavat kuulla.

Lisää aiheesta

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ai että olette **** kaksinaamaisia omaa totuutta näkeviä ****. Ette varmaan nähneet itseäkään koko haastattelua. Hävetkää!

Peace cannot be kept by force.

It can only be achieved through understanding.

Albert Einstein

Jopa kissallani on parempi käsitys missä maailma on menossa....

Anonyymi kirjoitti...

Kuuluisaksi noussut haastatteluhan oli osa isompaa ohjelmaa, joka kesti yhteensä puoli tuntia. Ohjelma-ajasta ensimmäiset 26 minuuttia käytettiin lähes ainoastaan georgialaisen ja yhdysvaltalaisen näkemyksen esilletuomiseen ja Venäjän toimien yksipuoliseen tuomitsemiseen. Tämä kuuluisaksi noussut pätkä siis kattaa ainoastaan ohjelman viimeiset, vajaat neljä minuuttia. Ohjelmasta siis noin 86% oli varattu yhdelle mielipiteelle ja noin 14% vastakkaiselle.

Kun tämän yli 26 minuuttia kestäneen ja uuvuttavan venäjänsyyllistämissession jälkeen päästiin vihdoin silminnäkijähaastatteluihin, oli jäljellä vain hyvin vähän ohjelma-aikaa, josta mainoskatko, jolle jostain syystä mentiin vain minuuttia ennen kuin ohjelma päättyi, vei myös oman osansa.

Haastateltavat pääsivät ”kiittämään Venäjää ja haukkumaan Saakashviliä” kolmeen otteeseen, yhtensä noin minuutin verran, eikä suinkaan 3:47 minuuttia, kuten Kniivilän Kalle kirjoittaa. Jokaisella kerralla yritys katkaistiin, tosin ensimmäisellä kerralla pikkutyttö sai sanoa sanottavansa loppuun, ennen kuin juontaja vaihtoi ”sujuvasti” aihetta. Taustalla vanhempi täti yritti palata aiheeseen, mutta turhaan. Toisen ”kiitos- ja haukkumisyrityksen” keskeytti juontaja yskimällä, kakomalla ja toteamalla, että mainoskatko alkaa ja kolmas ”kiitos- ja haukkumisyritys” keskeytyikin sitten sopivasti ohjelma-ajan loppumiseen. Olen 100% varma, että juontaja olisi kohdellut esimerkiksi Saakashviliä hieman toisella tavalla. Mutta Saakashvili edustaakin vastakkaista ja mitä ilmeisimmin sitä ”oikeaa” näkökantaa.

Myös alkuperäisellä nauhalla kuuluu täti-ihmisen kommenttien taustalla selvästi tätä juontajan rykimistä, kakomista ja omituista yninää – tosin huomattavasti vaimeampana kuin Vestin dubatussa versiossa. Se on näitä dubbauksen ongelmia: koska rykiminen ja kakominen oli asiayhteyden takia merkityksellistä, sitä korostettiin – ehkä turhankin paljon.

Yksi Vestin version käännösvirheistä selittynee sillä, että Vesti oli ilmeisesti käyttänyt juttunsa pohjaksi verkossa ollutta jo valmiiksi venäjäksi dubattua versiota. Version kääntäjästä ei ole tietoa, mutta se sisältää myös tämän ”ohjelma-aikamme päättyi jo minuutti sitten” –virheen lähes sanasta sanaan. En tiedä, mitä Kalle yritti todistaa korostamalla tuota virhettä – minulle se ei auennut. Tuo alkuperäinen dubattu pätkä on löydettävissä myös RuTubesta alkuperäisessä pituudessaan.

Vestin omassa versiossa toimittajat muokkasivat jutun yliampuvampaan muotoon (tällainen on toki meille kaikille tuttua myös muun muassa kotimaisesta keltaisesta lehdistöstä) ja liioittelivat huomattavasti juontajan kakomisen äänenvolyymia. Vestin ei olisi totta puhuen tarvinnut näihin toimituksellisiin hienouksiin edes turvautua – muokkaamaton alkuperäinenkin video olisi näyttänyt hyvin sen, miten ”vapaassa” mediassa hiljennetään ne, jotka kertovat ”vääriä totuuksia”. Vestin muokattu versio oli tökerösti toteutettu ja venäläisillä onkin vielä paljon opittavaa amerikkalaisilta kollegoiltaan informaatiomanipuloinnin saralla.

Haastattelussa nähty vanhempi täti kertoi myöhemmin Novostin haastattelussa, että Fox Newsin haastattelu oli neljäs, jonka hän ja hänen sukulaistyttönsä antoivat Yhdysvaltalaisille televisiokanaville. Tähän Foxin haastatteluun naiset suostuivat vain siksi, että haastattelu lähetettiin suorana. Kaikki aiemmat neljä lähetystä oli nauhoitettu etukäteen ja ne oli kaikki muokattu vapaan ja demokraattisen tiedonvälityksen ihannemaassa sellaiseksi, että niistä sai sellaisen käsityksen, että 12-vuotias osseettityttö pakeni Tshinvalissa nimen omaan venäläisiä, eikä georgialaisia pommeja. Asia otti naisia ymmärrettävästi päähän ja tästä syystä he päättivät Foxin lähetyksessä erityisesti korostaa, kenen luoteja ja pommeja tämä pikkutyttö siellä Etelä-Ossetiassa oikein pakeni.

Georgialaisten osalta ei tarvitse olla Kalle huolissaan. Heillähän ei Vesti edes näy, koska Georgia nykyään sensuroi kaikki venäläisten kanavien lähetykset. Viimeisin sensuroitu venäläiskanava oli venäläinen oppositioliberaali RTVI, joka oli erehtynyt Putin ja Medvedev –kritiikkinsä välissä kritisoimaan myös Saakashviliä. Ai, ai! Paha virhe ja piuhat irti!

Kiusallisista kommenteista ja niiden keskeyttämisestä puheen ollen… Katsokaas myös tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=WtdVS8646GI&feature=related

Kalle Kniivilä kirjoitti...

Ei kuulu kakomista alkuperäisessä haastattelussa vaikka miten kuuntelisi.

Ei tulisi mieleenikään kehua Fox Newsin uutisointia, mutta kyllä Vesti pistää tässä aika lailla överiksi. En muista myöskään kehuneeni Georgian sensuuri-intoa. RTVi tosin on sittemmin päästetty taas näkyviin.

Kalle Kniivilä kirjoitti...

Ai niin, unohdin sanoa. Venäjällähän tämä RTVi ei näy.

Anonyymi kirjoitti...

rtvi.ru:

"На территории России программы каналов RTVi, ДЕТСКИЙ МИР и ТЕЛЕКЛУБ доступны через кабельные сети, сети MMDS и др. Узнайте о возможности получения программ каналов RTVi, ДЕТСКИЙ МИР и ТЕЛЕКЛУБ у операторов сетей, работающих в вашем регионе."

Tiivistettynä: näkyy.

Georgian sensuurikommentti ei ollut kohdistettu sinuun Kalle.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä se on nyt helppo syyttää venäläisiä, kun todisteet on noin hatarat. En minä ole ainakaan nähnyt mitään, mikä saisi uskomaan, että ohjelma oli väärennetty. Ja kyllähän Bushkin hyökkäsi Irakiin ja siinä käytettiin todisteena väärennettyjä tiedustelutietoja. Se on jäänyt aika vähälle huomiolle.

Anonyymi kirjoitti...

Olipas täällä paljon anonyymejä.

RTVi ei näy Venäjällä. Tai näkyy kyllä, jos hommaa oman satelliittivastaanottimen ja käy ostamassa siihen salauksenpurkukortin Ukrainasta.

Anonyymi kirjoitti...

Nuo anonyymit kirjoitukset ovat niin lyömätöntä luettavaa, että Kalle Kniivilän taitaa olla turha kinata enempää. Vesti ei ole vääristellyt mitään ja vaikka olisikin, USA hyökkäsi Irakiin. Ja sillä siisti;)))

Anu Lönnqvist

Anonyymi kirjoitti...

Nuo anonyymit kirjoitukset ovat niin lyömätöntä luettavaa, että Kalle Kniivilän taitaa olla turha kinata enempää. Vesti ei ole vääristellyt mitään ja vaikka olisikin, USA hyökkäsi Irakiin. Ja sillä siisti;)))

Anu Lönnqvist

Leonid Yakovlev kirjoitti...

Kylläpä jotkut noista Vestin onnettomista jutuista ampuvat roimasti yli. Lapsellista.

Ottaa vielä enemmän päähän, kun muun maailman informaatiokoneisto - ja siinä ohellaa kotimaiset Ilta-Saamattomat - ottaa tällaisen jutun suurennuslasin alle ja julistaa suurissa otsikoissa että "Venäjä vääristelee totuutta". Ja Vesti kyllä tekee karhunpalveluksen heittelemällä öljyä tuleen ja vettä myllyyn. "Kaikkea sanomaanne voidaan käyttää teitä vastaan", vai miten meneekään sanantarkasti se jenkkipoliisien viljelemä mantra?

Suosittelen katsomaan asiallisemman Venäjän Ykköskanavan dokumentin Tshinvalin pommituksista. Kanavan toimittaja oli sentään paikan päällä kun sota alkoi. Politiikka on pyritty vähentämään minimiin, sen sijaan haastatellaan ihmisiä ja kuvataan tapahtumia livenä.

http://rutube.ru/tracks/948376.html?v=7bc7913ab1236e05b7ad0f7b1959d65c

Kalle Kniivilä kirjoitti...

Tämä Anton Stepanenkon filmi oli tosiaan huomattavasti asiallisempi, vaikka ilmeiset arkistopätkät joita ei sellaisiksi mainita hieman vähentävätkin uskottavuutta.