Edellisissä jännittävissä osissa on menty Suomesta Sortavalaan, sitten vietetty pari yötä ja päivää Petroskoissa, mistä on autoiltu takaisin Sortavalan läpi Lahdenpohjaan ja edelleen Käkisalmeen. Siellä olisi ollut tulossa keskiaikafestivaali, mutta aikataulumme ei sallinut jäädä sitä seuraamaan.
Käkisalmesta läksimme kotia kohti. Autoilu on yksinkertaista, tiet hyviä eikä varsinaisia must-pysähdyspaikkoja ole matkan varrella ennen Viipuria. Matkaan lähdetään maantietä A-121 eli Sortavalasta Pietariin johtavaa valtatietä, ja suunnaksi otetaan Pietari. Tätä tietä ajetaan viitisenkymmentä kilometriä, niin että matka Pietariin alkaa jo tuntua lyhyeltä – noin 70 km – ennen kuin tarjoutuu tilaisuus kääntyä siltä tieltä länteen.
Käkisalmesta läksimme kotia kohti. Autoilu on yksinkertaista, tiet hyviä eikä varsinaisia must-pysähdyspaikkoja ole matkan varrella ennen Viipuria. Matkaan lähdetään maantietä A-121 eli Sortavalasta Pietariin johtavaa valtatietä, ja suunnaksi otetaan Pietari. Tätä tietä ajetaan viitisenkymmentä kilometriä, niin että matka Pietariin alkaa jo tuntua lyhyeltä – noin 70 km – ennen kuin tarjoutuu tilaisuus kääntyä siltä tieltä länteen.
19 kilometrin
ajon jälkeen vastaan tuli tienviitta Plodovojeen ja Konevitsaan.
Emme kuitenkaan lähteneet Laatokan rantaan, koska siellä ei
kuulemma ole kovin paljoa näkemistä. Vasemmalle puolelle tietä jäi
yksi kymmenistä Pyhäjärvistä, mutta ei siinäkään ollut
katsomista, kun valtatien ja järven välissä oleva rautatie estää
näkymät.
Noin 50
kilometrin ajon jälkeen tulimme Losevoon eli Kiviniemeen, jossa
Vuoksen eteläinen suuhaara ylitetään. Olimme kuvitelleet, että
Vuoksi näyttäisi vähän siltä kuin Siperian isot joet, mutta
kissan pissat, eihän se ole kuin sanotaan nyt vaikka Simojoki
keskijuoksullaan. Pohjoinen haara oli vielä pienempi virtaamaltaan.
Mutta silti Kiviniemi on kaunis paikka – ja nopeasti ohi ajettava,
kun siinä pysähtyminen on vähän hankalaa.
Kilometri
sillalta eteenpäin käännytään oikealle Viipuriin johtavalle
tielle. Käynnissä oli Pietarin valtatien suurremontti, jossa se
siirretään nykyiseltä sijaltaan lännemmäksi, niin ettei jatkossa
tarvitse ajaa Raudun/Sosnovon tai pienempien kylien läpi. Viipurin
tienhaara tulee muuttumaan remontin edetessä. Viipurin maantie on
erikoinen: mäkiä ei juuri ole, ja metsät ja pusikot kasvavat aivan
ajoradan vierestä alkaen. Liikennettä on vähän.
33 kilometrin
jälkeen käännyimme oikealle Bariševoon
eli Äyräpäähän johtavalle tielle. Antti Tuurin romaani Talvisota
kertoo sotapäiväkirjoihin perustuen ja niiden kieltä jäljitellen
eteläpohjalaisen Martti Hakalan sotaretken, joka huipentui
taistelemiseen Äyräpäästä. Kirjasta
saa esimaun vaikkapa tästä.
Jostakin lienen lukenut, että kirkonkylästä ei ole paljon
jäljellä, ja tämä mielikuva vahvistui. Tai ainakin se kylä on
uudelleen rakennettu. Valtion
tie oli mainio ajettava, mutta kun se sitten ennen entistä Äyräpäätä
loppui, Vuoksen rantaan johtavasta tiestä ei paljoa voi puhua. Se
oli sellainen höykytys, että automaattivaihteinen auto sai mennä
tyhjäkäynnillä, kunhan jousitus oli nostettu ylempään asentoon.
Kuopat olivat suuria, ja siksi auton keikutus oli tuntuvaa. Mutta
pieni kirkko oli uusi ja sen kupolit kiiltelivät häikäisevästi
auringonpaisteessa.
Lomakeskuksia
eli 'sanatorioita' oli useampia kuin yksi, mutta jotenkin tsuhnan
mielenlaatumme sai meidät ihmettelemään, että jos ne haluavat
sinne asiakkaita, niin eikö ehkä tielle olisi tehtävä jotakin.
Eikö jostakin löytyisi vaikkapa tiehöylä eli tiekarhu, jolla tien
voisi pariin kertaan puskea tasaiseksi? Mutta voi olla kuten meillä,
että tiekarhu on Karjalan kannaksellakin uhanalainen laji.
Kaksi- ja puolimetrisiksi kasvavat jättiukonputket ovat Äyräpään maatalouden päätuotesuunta. Suomessa julkinen valta ei niistä tykkää vaan kehottaa hävittämään ne. Tästäkin huomaamme, kuinka hankalaa joskus on löytää yksimielinen poliittinen näkemys Suomen ja Venäjän kesken.
Todettuamme, että
tässä vaiheessa emme halua enempää keikutusta, palasimme samaa
valtiontietä n:o A-126 pitkin takaisin päätielle. T-risteyksestä
käännyimme oikealle kohti Viipuria ja jätimme vasemmalla noin 4
km:n päässä olevan Muolaan/Krasnoselskojen katsomatta.
Pian oltiinkin Viipurin liitymässä, jonka jälkeen kävimme katsomassa Viipurin eteläisen sisääntulotien oikealla puolella kumpareella olevaa vuoden 1918 konfliktin muistomerkkiä. Siinä oleva teksti – joka alkaa olla vaikealukuinen – kertoo, että valkosuomalaiset ja saksalaisokkupantit tappoivat täällä ison joukon työväen valtaa puolustaneita tovereita. Shame on 'em!
Pian oltiinkin Viipurin liitymässä, jonka jälkeen kävimme katsomassa Viipurin eteläisen sisääntulotien oikealla puolella kumpareella olevaa vuoden 1918 konfliktin muistomerkkiä. Siinä oleva teksti – joka alkaa olla vaikealukuinen – kertoo, että valkosuomalaiset ja saksalaisokkupantit tappoivat täällä ison joukon työväen valtaa puolustaneita tovereita. Shame on 'em!
Kerroin murulle ja kerron nyt teille muillekin, että omassa suvussani on pieni vivahde tätä konfliktia. Pohjoisessahan ei sisällissotaa käyty, joten siltä osin mitään repiviä rintamajakoja ei ole. Mutta äidinisä oli käynyt juuri ennen maailmansotaa tsaarinvallan määräämänä armeijan, ja sieltä Perämeren rannikkopitäjistä koottiin joukko tällaisia reserviläisiä, ja heidät määrättiin sisällissodan loppuviikkoina Viipuriin. Mitä heidät siellä määrättiin tekemään, siitä ei pappa koskaan kertonut, ei omille lapsilleenkaan. Minä olin hänen eläessään liian nuori keskustelemaan tällaisista asioista. Arvatenkin heistä muodostettiin teloituskomppanioita, jotka ampuivat hengiltä Viipuriin paenneita punaisia. Ilman oikeudenkäyntejä enimmäkseen.
Viipuria ajelimme
ja kävelimme ristiin rastiin, kävimme Alvar Aallon suunnittelemassa
kaupunginkirjastossa, pellavakaupassa pikku ostoksilla ja katsomassa
arkkitehti Uno Ullbergin suunnittelemaa, v. 1930 valmistunutta
kaupungin taidemuseota (nykyiseltä nimeltään se ei ole
kaupunginmuseo vaan Ermitaž-Vyborg eli Eremitaašin
paikallinen sivutoimipaikka). Suosittelemme jyrkästi Aallon
ja Ullbergin luomuksiin tutustumista, kun käytte Viipurissa!
Loppumatka Viipurista rajalle (noin 50 km) ei juuri mainintoja ansaitse. Tankkaus Säkkijärvellä/Torfjanovkassa, ja aikava jonotus Venäjän tullissa. Suomen puolella ihmetytti suurimittainen moottoritien rakennustyömaa. Liikennettä ei ollut nimeksikään, ja valtavat kallionleikkaukset, penkkojen ja siltojen rakentamiset tuntuivat kyllä ylimitoitetuilta. Ehkäpä keskeinen syy on se, että ne liikenne-ennusteet, joihin tien suunnittelu perustuu, tehtiin niinä vuosina, kun Venäjälle menevät tuontiautot kuljetettiin Hangon sataman kautta maantiekuljetuksina perille ja kun matkailuliikenne oli vilkasta.
* * *
Suomen Kuvalehden
numeron 27/2016 haastattelussa Turun yliopiston professori Kari
Liuhto linjaa: ”Meidän pitäisi tietää paremmin, mitä tapahtuu
lähialueilla, Karjalan tasavallassa, Pietarissa, Leningradin
oblastissa, Muurmanskissa ja Kaliningradissa, joka on Venäjän
sotilaallinen keskittymä lähipiirissä.
Tämä kevyt juttusarja näkyy tulleen juuri tähän tarpeeseen.
P.S. Nykyinen blogger päättää itse, millaisella ja minkä kokoiisella fontilla jutut kirjoitetaan. En näytä saavan sitä kuriin.
Tämä kevyt juttusarja näkyy tulleen juuri tähän tarpeeseen.
P.S. Nykyinen blogger päättää itse, millaisella ja minkä kokoiisella fontilla jutut kirjoitetaan. En näytä saavan sitä kuriin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti