18.4.2008

Viikon skuuppi

Aktiivibloggaajamme Reijo Nikkilä kirjoitti tuossa alempana Alinasta ja Vovasta, joiden häähuhuista kertova uutinen saapui Suomeenkin myöhään tiistai iltana tällä viikolla. Häähuhu nousikin hetkellisesti yhdeksi keskiviikon luetuimmista internet-uutisista Suomessa. Huhun käynnisti Moskovassa ilmestyvä Moskovskij Korrespondent –lehti, joka julkaisi uutisen jo viime viikon perjantaina. Länteen uutinen tosin ”loikkasi” vasta alkuviikosta.

Tapauksessa oli muutama seikka, jotka kallistivat minut uskomaan sen epäaitouteen. Kirjaan tässä niistä muutaman.

1. Lähteiden yksipuolisuus
Uutisen julkaisi Moskovsksij Korrespondent – lehti, jonka sisältöä voisi suuremmitta tunnontuskitta kuvata esimerkiksi ”skandaalinhakuiseksi”. Uutisen kopioivat myös monet muut, lähinnä internetissä toimivat viestimet. Arvostetut valtakunnalliset mediat pysyttelivät asiasta sen sijaan pääosin hiljaa. Suurin osa uutisen julkaisseista viestimistä lähinnä kopioi Moskovskij Korrespondentin juttua tuomatta siihen mitään uutta tietoa. Se lisätieto, jonka jotkut harvat viestimet uutiselle hankkivat, vahvisti lähinnä uutisen epäuskottavuutta.

2. Julkaisun ajankohta
Uutinen julkaistiin sopivasti Yhtenäisen Venäjän puoluekokouksen kynnyksellä, mikä herätti ajattelemaan, että olisiko uutisella sittenkin ollut poliittinen tilaus? Olisiko uutisella pyritty nakertamaan perhearvojen tärkeyttä korostavan ja itseään ”kansakunnan isän” paikalle kampeavan Putinin uskottavuutta ja uskollisen miehen mainetta? Haluttiinko puhtoisesta pojasta tehdä kansan silmissä nuoriin naisiin menevä pukki?

Yksinkertaisin selitys lienee kuitenkin todennäköisin, joten en jaksa tässäkään tapauksessa mihinkään salaliittoteorioihin uskoa – Venäjää ja sen politiikan tapahtumia mystifioidaan Suomessa sivumennen sanoen muutenkin ylettömän paljon. Todennäköisimmin julkaisuajankohdalla pyrittiin yksinkertaisesti hakemaan uutiselle synergiaetuja YV:n puoluekokouksesta – sekä Putinin että Kabaevan nimittäin tiedettiin olevan kokouksen osallistujalistalla.

3. Epäloogisuudet
Uutisessa oli joitain epäloogisuuksia, joista kukin osaltaan nakersi uutisen uskottavuutta. Sellainen oli esimerkiksi häätoimistojen kilpailuttaminen. Kun kyseessä ovat niinkin korkean tason poliitikon kun presidentin virassa aiemmin toimineen pääministerin (todennäköisin tilanne kesäkuussa) ja istuvan kansanedustajan häät, niin kuinka todennäköistä lopulta on, että häiden toteuttaminen kasattaisiin yksityisen hääsuunnittelutoimiston harteille? Eiköhän sellaisten häiden järjestelyn hoitaisi pikemminkin Kremlin oma juhlapalvelu ja protokollaosasto? Jo pelkkä häätoimistojen kilpailuttaminenkin olisi aiheuttanut lähes 100 prosenttisen tietovuotoriskin. Olisiko ovelaksi KGB-mieheksi mainostettu Putin sellaista riskiä ottanut? Tuskinpa.

4. Uutisen PR-henkisyys
Todennäköisin selitys onkin mielestäni yksinkertaisesti PR-temppu, jolla on pyritty mainostamaan joko itse uutisen julkaissutta sanomalehteä tai sitten uutisessa mainittua pietarilaista hääsuunnittelutoimistoa. Tämän selityksen puolesta puhuu myös se, että vastaavia tapauksia on sattunut venäläisviestimissä aiemminkin ja valitettavasti myös ne ovat joskus päässeet suomalaisiin tiedotusvälineisiin saakka.

Mielenkiintoista asiassa on se, että pitkästä aikaa niin kutsuttu keltainen lehdistö on uskaltautunut julkaisemaan näyttävällä tavalla presidentti Putinin yksityiselämään liittyvän mehevän juorun. Vettä on ehtinyt Moskva-joessa virrata siitä, kun tällaista on viimeksi tapahtunut.

Moskovskij Korrespondent on vuonna 2007 perustettu, Moskovassa ilmestyvä sanomalehti. Kuusi kertaa viikossa ilmestyvän lehden levikki on 150 000 kappaletta. Moskovskij Korrespondentin omistaja on kaupunginjohtaja Juri Luzhkovin kiistakumppanina tunnettu Aleksander Lebedev. Venäjän rikkaimpiin ihmisiin lukeutuva Lebedev omistaa myös muun muassa 39 prosentin osuuden Novaya Gazeta –sanomalehdestä, jossa toimittaja Anna Politkovskaja työskenteli ennen kuolemaansa. Lebedevin on kerrottu perustelleen Moskovskij Korrespondent -lehden perustamista sillä, että Moskovaan saataisiin vastapainoa Luzhkovin linjaa myötäilevälle valtalehdistölle.

12 kommenttia:

Perun' kirjoitti...

Hyvän kylmänkankea "analyysi" Tapanilta.

Jos kaikki osaisivat purkaa asiat näinkin hyvin rakennusosiinsa, voisi muutama asiantuntija kutkuakin itseään Venäjän-asiantuntijaksi.

"Lebedevin on kerrottu perustelleen Moskovskij Korrespondent -lehden perustamista sillä, että Moskovaan saataisiin vastapainoa Luzhkovin linjaa myötäilevälle valtalehdistölle"

Onko tämä sitä Demokratiaa demokratian tähden?

Kirjoittaisivat vaan lisää BS:ttiä, niin muutama pää taas tipahtelee ympäri (läntistä) maailmaa.

Kalle Kniivilä kirjoitti...

Olen melko varma että tämä hääuutinen tosiaan on puppua. Voi hyvin olla pietarilaisen juhlanjärjestäjän PR-temppu. Moskovski Korrespondent-lehden levikki tuskin on 150 000, sitä ei nimittäin (saa) myydä juuri missään. Lehti on tosiaan kovin sensaatiohakuinen, ja itse Lebedevin mukaan myös varsin tappiollinen. Ihmettelin suuresti, että asia pääsi ruotsalaisen tietotoimisto TT:n seulan läpi "oikeana" uutisena. Mutta TT:llä ei olekaan enää Moskovan kirjeenvaihtajaa. Kirjoitin asiasta pätkän ruotsiksi täällä.

Reijo Nikkilä kirjoitti...

Artjom Troitskin toissapäiväinen Eho Moskvyn haastattelu on nyt translitteroitu, osoitteessa http://www.echo.msk.ru/programs/personalno/507777-echo/О.ПАШИНА: Haastattelun alussa on rajunpuoleinen purkaus Georgia-Venäjä-tilanteesta sekä paljon muuta vakavaa asiaa, vähän musiikista ja pariin otteeseen Putinin naisasioista. Kun itsekin kertoilin niistä lyhyesti Artjomin tapaan vähän kieli poskella, lainaan tähän haastattelun loppuosan. Oopperalaulajatar Netrebetkosta on enemmän puretussa tekstissä.
"Аудиторию, конечно, интересует личная жизнь президента – как без этого? О разводе Путина, предстоящей свадьбе.

А.ТРОИЦКИЙ: Я уже говорил об этом.

О.ПАШИНА: Так вы про Нетребко, а тут его с Кабаевой соединяют. «Что вы думаете, как бывший редактор журнала для мужчин» - Борис из Москвы спрашивает.

А.ТРОИЦКИЙ: Скажу честно - я не помню внешности Людмилы Путиной, поэтому сравнивать ее с Кабаевой и Нетребко я никак не могу. А вот внешность Кабаевой и Нетребко мне известно. Надо сказать, что обе девушки очень даже неплохие. Мне вообще больше нравится, пожалуй, брюнетки, чем блондинки – хотя и не всегда. С точки зрения возможности самообеспечения - естественно, Анна Нетребко гораздо солиднее и самодостаточнее. То есть, даже если бы у Владимира Владимировича Путина не было всех тех дивидендов и всего прочего, о чем мы говорили совсем недавно, я думаю, что Анна Нетребко вполне могла бы его обеспечивать своими оперными гонорарами.

О.ПАШИНА: Вы все о деньгах. Материалист. А мы о любви.

А.ТРОИЦКИЙ: А внешне обе хороши. То есть, в принципе, можно было бы как-то их и совместить, я думаю.

О.ПАШИНА: И это было «особое мнение» Артемия Троицкого, я, Оксана Пашина, прощаюсь с вами. Всего доброго. ДО свидания.

Taneli Dobrowolski kirjoitti...

Moro Kalle ja Reijo,

Kiitokset tarkasta huomiosta! Isolta tuntuva luku johtuu tosiaan siitä, että 150 000 on lehden viikkolevikki, ei numerokohtainen levikki.

Tsekkasin tuon levikin täältä:
http://www.smi.ru/sources/1012/

Sekä lehden omasta mediakortista täältä:
http://www.moscor.ru/reklama/

Kalle Kniivilä kirjoitti...

Eli numerokohtainen levikki olisi keskimäärin 30.000. Se saattaa olla mahdollisuuksien rajoissa, mutta ehkä kuintekin enemmän toiveajattelun puolella. Lebedev itse uskoi lehteä perustaessaan, että se voisi saada jopa 200.000 kappaleen (viikko??)levikin. Kilpailijalehti Moskovski Komsomoletsin toimitusjohtaja Pavel Gusev arveli tuolloin, että enimmillään 3-4.000 lukijaa olisi realistisempi arvio. Näin sanoi lehden omistaja Aleksandr Lebedev toissapäivänä Eho Moskvyn haastattelussa:

...газету выкидывают из киосков, из метро, невозможно наружную рекламу, невозможно распространять ее по подписке. Ее собственно нельзя найти.

Anonyymi kirjoitti...

No nythän sen rahoitus on jäädytetty kokonaan ja päätoimittaja on eronnut, jos on uskominen Eho Moskvyn uutiseen.

T: Anu Lönnqvist

Leonid Yakovlev kirjoitti...

Lehti näemmä suljettiin taloudellisten ongelmien (eikä Putin-Kabajeva -skaban) takia kuten itse väistyvä pt selitti:

http://www.newsru.com/russia/18apr2008/moskor.html

Reijo Nikkilä kirjoitti...

Meillä Tulusto Hymyssä saa kuitenkin jatkaa, eikä lehdellä liene rahaongelmia.
Ja eläköön Berlusconi-Putin-hyvä veli-verkko! Kovia machoja. Mieletön konepistooli-imitaatio Berlusconilla, jos joku sattui näkemään eilisillan uutisissa.

Perun' kirjoitti...

Miksi ollaan niin niin kyynisiä? Psyyke sirpaloituu jos kyseessä oleva olisikin vaan banaali bankrotti päätoimittajan yms. kaunaisen henkilön mismanagementin seurauksena?

Jos olisin itse ko. lehden päätoimittaja ja tiedän että, lehti menee alas pian, viimeinen numero tulisi jäämään varmasti historiaan tai ainakin mediatalutuksen historiaan : (keksi itse oma otsikko kaikkine patoutumineen ja vihamiehiäsi vastaan)

Suositan tekemän tutkimusta seuraavaksi minkälainen on Venäjän väistyvän presindentin kannatuksen pohja sukupuolijakautumaltaan. Machojen kommenttien perusteella kuten tänään HS kertoi, voisi sanoa, että väitetty toteamus ven. naisten tasosta keräsi sekä naisten että muiden äänet jotka naisista pitävät Venäjällä.

Joskin ongelma on, että vaalit on pidetty ja muuta agendaa tähän hätään en keksi...

Tod näk myös belli ragazze Italiassakin naurahti vienosti ko. komentille.

Suomi ei ole Venäjä. Hymy-lehden tapahtumista Suomessa tuskin ole vaikutusta Venäjään. Suomi ei ole edes Ranska tai Italia.

BBC taannoinen "tutkimus" kertoi, että italialaiset ovat Venäjä-vastaisimpia Euroopassa. Nyt panetellaan Berlusconi-Putinin olevan parhaat kaverit(molemmat varmasti aika mulkkuja kavereita, mutta niin on moni macho perusjätkä discon tanssilattialla myös).

Eli oliko ongelma loppujen lopuksi vain patoumat herraväkeä kohtaan, vai onko kyseessä jotain eri maiden kehitykseen liittyvää oikeasti?

Suuri Johtaja -sokeus aiheuttaa sen, että ei uskota ilman sitä Suurta johtajaa olevan edellytyksiä kyseisen maan olemassaololle...


Valitettavasti 5 milj. kansan kielen taitajana saan todistaa tätä absurdia satojen miljoonien kanssa vertailua. Tästä tietty menen luonnollisesti itseni.

Anonyymi kirjoitti...

Salaliittoihin näyttäisi sitkeästi uskovan ainakin Aamulehti ja toimittaja Matti Posio, jonka mukaan perättömän huhun olisi laittanut liikkeelle Kreml nostaakseen Pyytinin ”macho-pisteitä” tämän Italian-matkan kynnyksellä. Posio ei kuitenkaan selvennä, miten ihmeessä Kreml sai juoneen mukaan oppositiolehden ja miksi se olisi uutisen julkaistuaan lakkauttanut hyvän tämän yhteistyökumppaninsa…

Järki käteen nyt!

Matti Posio kirjoitti...

"Miten ihmeessä Kreml sai juoneen mukaan oppositiolehden?" Sepä onkin hyvä kysymys. Tapoja on tähän mennessä nähty jo aika monta.

Anonyymi varmaankin tietää, että nyky-Venäjällä myös monia jäljellä olevista "oppositiolehdistä" rahoittaa Kreml tai jokin sitä lähellä olevista järjestöistä.

Anonyymi kirjoitti...

Täytyykö tuosta kommentista siis päätellä, että Matti Posio on (ainakin omasta mielestään) paras asiantuntija siinä, mitkä Venäjän oppositiolehdistä ovat "Kremlin rahoittamia" ja mitkä oppositiolehdet ovat "aitoja" oppositiolehtiä?